Klímaváltozás, fenntarthatóság, ESG – ezek jegyében zajlott az MFB Csoporthoz tartozó Hiventures által ötödik alkalommal megrendezett Regional Startup and Innovation Day. A régió legnagyobb startup networking eseményén iparági és klímaszakértők adtak elő, kihirdették a Get In The Ring! nemzetközi pitchpárbaj győztesét, valamint – az immár hagyományosnak számító díjak átadása mellett – első ízben ítélték oda a Best Impact Awardot, amely a tevékenységével mérhető társadalmi, környezeti vagy fenntarthatósági hatást gyakorló startupot díjazta.
Mintegy 340 startupper és 100 befektető, összesen több mint ötszáz ember vett részt a Nemzeti Táncszínházban az idén ötödik alkalommal megrendezett Regional Startup and Innovation Day (RSID) programjain, amelyek idei fókuszában a fenntarthatóság állt. Végre ismét személyes részvétellel rendezték meg a közép-európai régió legjelentősebb, kifejezetten fiatal vállalkozóknak szóló networking eseményét, amelyre ezúttal a Visegrádi Csoport 2021-22. évi magyar elnöksége keretében került sor, a V4 országokban lezajlott startup- és befektetői roadshowt követően. A rendezvény szakmai programját számos kulturális csemege, például táncszínházi produkció színesítette.
„Amikor először megrendeztük az RSID-et, nem csupán egy rendkívüli nemzetközi startupeseményt akartunk létrehozni Budapesten: több teret és lehetőséget szerettünk volna teremteni a magyar startupoknak, hogy ismertté váljanak, egyben pedig felhelyezni Magyarországot a nemzetközi startup és innovációs térképre” – mondta Katona Bence, a Hiventures vezérigazgatója. Mindeközben a Hiventures az egész európai régió legaktívabb befektetőjévé vált: öt év alatt több mint 60 milliárd forintot fektettek be közel 500 vállalatba, az utóbbi két évben pedig – az önálló vállalati divízió révén – a tradicionális, de gyorsan növekvő magyar vállalatok stratégiai tőkefinanszírozó partnereiként is aktívak.
Az idei RSID sztárfellépője Dietmar Dahmen volt. A diszruptív technológiák és iparági trendek szakértője –tőle megszokott, már-már elvárt – formabontó előadást tartott a startupok szerepéről, amelyet a globális változások beindításában betöltenek. „A nagy problémák hatására hősök születnek, a hősök pedig nagy változásokat képesek beindítani. A legnagyobb változásokhoz azonban le kell döntenünk bizonyos szabályokat” – mondta. Egymástól távoli szempontok és merőben eltérő világképek meglepő hasonlóságaira derült fény az idén újdonságként programponttá emelt „Be short and to the point!” keretében. Ürge-Vorsatz Diána, nemzetközileg elismert klímakutató avatta be a közönséget abba a mélyreható változásba, amelyet az emberiség hozott a bolygónak. Ezután az energiaipar és az agrárium egy-egy képviselője tartottak inspiráló előadásokat: Bertalan Zsolt, az MVM Zrt. csoportszintű technológiai innovációs igazgatója, valamint Balog Zsolt, a termelőket és éttermeket összekötő Supp.li ügyvezetője az egyéni, céges és társadalomszintű felelősség kérdéseit állították párhuzamba.
A rendezvény egyik legnagyobb izgalommal várt része a Startup and Innovation Award of Hungary díjátadó volt, amelyen ezúttal négy kategóriában hirdettek győztest. Első ízben kerül átadásra a Best Impact Startup díj. A közel 30 ezer leadott közönségszavazat alapján, a mérhető pozitív társadalmi és környezeti hatást kiváltó startupoknak járó elismerést az akadálymentesség fejlesztésével és a speciális igényű emberek segítésével foglalkozó Access4you érdemelte ki. A legjobb feltörekvő startup díját az ENERGo csapatának szavazta meg a hazai startup ökoszisztéma neves képviselőiből álló, 30 tagú zsűri, a legjobb scale-up elismerés a SEON-é lett. A Hiventures által életre hívott Év Alapítója díjat az idén a YawVR-t alapító Szigetlaki Zsolt kapta.
Szintén győztest hirdettek az esemény második felében megrendezett, az idén az energetikai innovációknak szentelt Get in the Ring! startup verseny regionális döntőjén, amelyet az MVM szponzorált. „A fenntartható fejlődés manapság az egyik legtöbbet emlegetett téma. Ez az MVM Csoportnál sincs másként: az energetika világában ez éppoly fontos, mint az élet egyéb területein. Idei külső és belső innovációs eseményeink központjában is a fenntarthatóság áll. Napjainkban a fenntarthatóság nehezen képzelhető el innováció nélkül. Ezért cégcsoportunk a magyar startup ökoszisztéma elkötelezett szakmai támogatójaként keresi azokat a kreatív, ötlettel rendelkező szakembereket, akik a fenntarthatóság jegyében, az energetika területén szeretnének új termékeket, szolgáltatásokat fejleszteni. Az MVM Csoport széleskörű támogatással segíti a csapatokat, hogy az új innovatív ötleteket hozó startupok minden tudást és lehetőséget megkapjanak a cégcsoporton belül és ezáltal hosszútávú, gyümölcsöző együttműködések születhessenek.” – mondtaBertalan Zsolt, az MVM Zrt. csoportszintű technológiai és innovációs igazgatója. A regionális versenyenezúttalegy magyar startup győzedelmeskedett. A Haris Digital alapítója, Perecz Péter felhasználóbarát és költségkímélő termelési folyamatoptimalizáló mobilalkalmazássukkal győzték meg a zsűrit, amiért potenciális finanszírozást és belépőt nyertek a 2022-es Global Get in the Ring! döntőre. Szintén nagy érdeklődés övezte az idei Speed Meetinget: az éjszakai idősávban megrendezett, a startupokat lehetséges befektetőkkel összeboronálni hivatott tízperces „gyorstalálkákból” közel 150-re került sor.
Nem maradhatott el a Hiventures portfóliójába tartozó startupokból álló szakmai kiállítás sem. Összesen 9 hazai csapat, a YawVR (újgenerációs VR szék), a Platio (napelemes járda), a Timedrips (antigravitációs csap), az SD Robot (katasztrófaelhárító lánctalpas robot) a Paddlemate (evezős sportok számára fejlesztett teljesítménymérő eszköz), a Liza (Étrendkiegészítő és életmódfejlesztő applikáció és gép), az Intech Studio (moduláris midi-panelek), valamint a divatipart képviselő Pinetime és Pelso kapott lehetőséget, hogy bemutassa fejlesztését a nagyközönségnek.
Az MVM, az OTP Bank, a Budapesti Értéktőzsde, a Graphisoft Park és a Szerencsejáték Zrt. támogatásával megrendezett RSID amellett, hogy továbbra is a régió egyik meghatározó startup találkahelye, egyfajta nyitánya is volt a Hiventures hosszú távra szóló, értékteremtő tevékenységének, melynek célja, hogy minél több profitábilis, ugyanakkor fenntarthatóan működő hazai vállalkozás legyen a piacon.