Julio José Prado termelési, külkereskedelmi, befektetési és halászati miniszter Quitóban magyar újságíróknak nyilatkozott. Elmondta, hogy több területen is lát lehetőségeket a nagyobb mértékű gazdasági kooperációra Magyarországgal.
Ecuador exportálja a világon a legtöbb banánt – ismertette a miniszter. A sajtóbeszélgetésen felvetődött, mennyire lehetne ezt közvetlenül és nem nyugati cégeken keresztül a magyar üzletekbe hozni.
Nyíri Iván tiszteletbeli konzul a hadiipari együttműködés lehetőségét is felvetette, hisz Ecuador jelenleg is használja magyar cégek termékeit, amelyeket szintén közvetítők értékesítenek nekik.
Julio José Pedro beszélt arról is, hogy a rózsatermesztés és kivitel is lehetőségeit nyújt Ecuadorban, mert a magas területeken rendkívül alacsony árakon termesztenek rózsákat, s szállítják repülővel az európai országokba.
Az ecuadori miniszter elmondta: a dél-amerikai ország a világ legnagyobb rákexportőre. A kakaó termesztésében az első háromban vannak, sőt, maga a kakaó is innen ered. A turizmusban szintén komoly lehetőség van mindkét irányban.
A beszélgetésen elhangzott, hogy Ecuador szabadkereskedelmi egyezményt kötött Kínával. Ez egyesek szerint jelentősen megnehezíti hosszútávon a Magyarországon gyártott Suzuki autók itteni eladását.
Jelenleg Ecuadorban 35 százalék a vám a kínai termékekre, és még így is 40 százalék az ázsiai nagyhatalom piaci részesedése az ecuadori autópiacon. Ezért várhatóan ez brutálisan nőni fog. A korlátok lebontása lassan, 15 év alatt történik, így egyelőre nincs azonnali nehézsége Magyarországnak. Ecuador külgazdaságért felelős minisztere a magyar újságírók és a magyar nagykövet jelenlétében tartott megbeszélésen ugyanakkor elmondta: az EU-val már van egyezmény, de minden irányban nyitniuk kell az exportbevételek optimalizálása érdekében. Ez az egyezmény ugyanis nem csak azt jelenti, hogy az olcsó kínai termékek még jobban megjelennek a dél-amerikai országban, hanem azt is, hogy Ecuador legfontosabb termékeit, a banánt, a rákot, a kakaót, a tonhalat és a rózsát könnyebb lesz eladniuk Kínában.
Az ecuadori szakminiszter elmondta, hogy a verseny azért nehéz, mert a kínai autók jelentős része például csak az Euro 3 környezetvédelmi normáknak felel meg, így jóval olcsóbbak, mint az Európából behozott kocsik. Itteni információink szerint állítólag lehet kapni 3450 dollárért is új fapados kínai autót, ami 1.180.000 forint.
Julio José Prado kérdésre válaszolva azt is elárulta, hogy az olajfüggőséget akarták csökkenteni, hiszen az olaj jelentette bevételek tették ki az exportjuk túlnyomó többségét. A sikeres gazdaságpolitikai váltásuk során a duplájára emelték a kivitel értékét. Ez nem csak mezőgazdasági kivitelt jelent, bár az az elsődleges. Több mint 3 ezer ecuadori farm termel kivitelre jelenleg.
Az ecuadori termelési, külkereskedelmi, befektetési és halászati miniszter úgy véli, hogy a kínai nyitás után is megmarad a helyiek által rendkívül kedvelt Suzukik értékesítési volumene.