A Magyar Fejlesztési Bank vállalati felmérése (MFB-Indikátor) szerint továbbra is a biztosítékok jelentik a legfőbb akadályt a hitelfelvétel során, amelyre kézenfekvő megoldást jelenthet az intézményi kezességvállalás.
Éves szinten továbbra is 5-10 százalékkal bővülhet a kis- és középvállalati szegmens hitelállománya a Magyar Nemzeti Bank legfrissebb jelentése szerint. A hitelfelvételhez és a garanciaigényléshez kapcsolódó adminisztrációs költségek és feladatok csökkentésével azonban tovább lehetne fokozni a fejlesztési hitelek kihelyezését.
A 2014-2020 közti uniós költségvetési ciklusban csaknem 9000 milliárd forint támogatáshoz juthatnak a magyar vállalkozások, így a sikeres forrásfelhasználás érdekében a vállalati hitelezés hatékonyabbá tétele még fontosabb feladat a pénzintézeteknek. Ezt a célt hivatott megvalósítani az OTP Bank és a Garantiqa Hitelgarancia Zrt. közti új megállapodás – emelik ki az OTP Bank szakértői.
„A problémákat látva kulcsfontosságú feladat a hiteligénylés egyszerűbbé és hatékonyabbá tétele. Ezt a 2014-2020-as uniós költségvetési ciklusban elérhető rekordnagyságú, mintegy 9000 milliárd forintos támogatási összeg sikeres felhasználása is sürgeti. Ugyanis a pályázatok jellemzően utófinanszírozásúak, tehát a vállalkozásoknak rendelkezniük kell az előírt önerővel a beruházások megvalósításához. Mivel azonban ennek előteremtése sok esetben problémát okozhat a vállalkozásoknak, így még nagyobb jelentőségük lesz az olyan önerő- és támogatás-előfinanszírozó hiteleknek, mint az OTP Bank OTP 2020 EU Fejlesztési Hitele” – hangsúlyozta Csonka Tibor, az OTP Business ügyvezető igazgatója.
A két szervezet emellett új saját fejlesztéssel is hozzájárul az egyszerűbb és hatékonyabb ügyintézéshez az úgynevezett web service szolgáltatás kialakításával. A web service biztonságos on-line, real-time kapcsolatot teremt az informatikai rendszerek között, ezáltal megszűnteti a hitel- valamint a garanciaigényléssel kapcsolatos duplikált adatrögzítési feladatokat. A tranzakciós adatok egy zárt rendszeren keresztül egyből a Garantiqa eKérelem rendszerébe kerülnek. Ezzel csaknem nullára csökken a garanciaigényléshez szükséges idő, valamint az esetleges adatrögzítési hibák is elkerülhetővé válnak.
„A Garantiqa kiemelten fontos célja minél több életképes vállalkozás finanszírozáshoz jutásának támogatása, ennek pedig fontos eszköze a hitelgarancia igényléshez kapcsolódó adminisztráció, és az átfutási idők csökkentése. Ez az együttműködés fontos mérföldköve az ezirányú törekvéseinknek” – emelte ki Nagy Róbert, a Garantiqa vezérigazgató-helyettese.
„A web service kapcsolat megteremtése fokozatváltást jelent garanciaigénylésben: egységnyi idő alatt több kérelem lesz benyújtható, ami több hitel kihelyezésére ad lehetőséget. A két szervezet ezzel a közös fejlesztéssel jelentős lépést tesz előre a vállalkozások hatékony kiszolgálásában és finanszírozáshoz jutásában” – zárta gondolatait Csonka Tibor.