Szabadi Edit intézményvezető-mesterpedagógus, neveléstudomány szakos bölcsész, oktatásmenedzsment-köznevelési szakértővel beszélgettünk egy különleges helyről, egy nem mindennapi értékrendről. Egy nem átlagos óvodáról.
Mi az intézmény mottója, hitvallása?
Keresztyén szellemű óvodánkban a gyermekeket Istennel való kapcsolatra segítjük, hogy fölfedezzék mindenkiben az értéket, törekedjenek az elemi bibliai normák szerinti viselkedésre, örömöt jelentsen számukra – a játék mellett – a tanulás, pozitív énképük birtokában készen álljanak az iskolás életmódra. A keresztyén óvodakép alapvonása a kézzelfoghatóan megtapasztalható szeretet jelenléte az intézményben. Óvodáskorban az a legfontosabb, ebben az alapozó szakaszban, amikor a legbefogadóbb, a legszenzitívebb a gyermek, akkor tanítsunk, akkor adjunk át olyan ismereteket, ami a gyermek számára életének meghatározója lehet. Az óvodai nevelés, az Óvodai Nevelés Országos Alapprogramjának szellemében a gyermeki személyiség teljes kibontakoztatására törekszik a gyermeket megillető jogok tiszteletben tartásával, oly módon, hogy minden gyermek egyenlő eséllyel részesülhessen színvonalas nevelésben. Az óvodás gyermeket, mint fejlődő személyiséget szeretetteljes gondoskodás és különleges védelem illeti meg.
Mire gondol?
A Balatonarácsi Református Egyházközség fenntartásában működik a Csillagkert Balatonarácsi Református Óvoda, melyben a Biblia tanításának szellemében folyik a gyermekek nevelése. Az óvoda épületében 67 kisgyermeket tudunk befogadni és az ő fejlesztésüket ellátni. Nagyon fontosnak tartom azt, hogy keresztyén szellemiségben neveljük a gyereket. Ebben a szellemiségben szeretnénk átadni a gyerekeknek egy olyan lelki többletet, amellyel ha elindul az életben, bármikor számíthat erre a lelki többletre. Lényegében egy kis magot ültetünk el, amely olyan, mint egy kis mustármag, és ha bármilyen élethelyzetbe kerül a gyermek, nem biztos, hogy azonnal, de hitem szerint, biztos vagyok benne, hogy csírába borul ez a kis magocska, amely majd kapaszkodója lesz a gyermeknek élete során. Megismertetjük őt az Isten szeretetére, hogy bármikor, bármilyen élethelyzetben fordulhat Isten felé. Ezt megéli a gyermek az óvodában, a mindennapjaiban. Ez a keresztyén szellemiség áthatja az óvodai nevelésünk egészét. Református Óvodánkban, mint specifikum jelenik meg a hitéleti tevékenység. Azzal együtt, hogy a keresztyén szellemiség az egész óvodai életet áthatja, hitünket konkrét gyakorlati formában is megéljük, kifejezzük – nemcsak magatartásunkkal, hanem hitéleti tevékenységekkel. A hitet gyakorló tevékenységeket is az óvodáskorú gyermek életkori sajátosságainak figyelembevételével (játékosság, egyéni bánásmód) szervezzük meg. Olyan szavakra, fogalmakra alapozva, amelyeket már ismer a gyermek, ezek meglévő tartalmait bővítjük, pontosítjuk, gazdagítjuk. Minden nevelőnek vallania kell, hogy a gyermekkor Istenajándéka, ezért azt sem visszafogni, sem fejlődését felgyorsítani nem szabad. Ennek a kornak nagy jelentősége van a személyiség fejlődésében, amelyet fel kell ismernünk, és a reánk bízott gyermeket “Isten előtt kedves” nevelésben vezetnünk. A hitéletbe való bevonásnál azonban nincsenek elvárásaink, a mi dolgunk a lehetőség, Isten hívásának szeretetteljes felkínálása. A hitélet gyakorlata mindig legyen „életre bátorító”.
Hol kapcsolódik a hitéleti nevelés a környezetvédelemhez az intézményben?
A környezet a Teremtő Isten műve, amelyért felelősek vagyunk, amelyet az ember maga is formál. A teremtettségben fölismerhetjük az Alkotó keze nyomát, rácsodálkozhatunk csodálatos személyiségére. A gyermek természetében rejlik a nyitottság, amely fogékonnyá teszi őt a világ szépségei iránt. A gyermek megismerésének alapja, ahogy már erről beszéltünk is, az érzékelés, a tapasztalás, a tevékenység. Erre építünk a környezettel való kapcsolatának építésében, a környező világ megismertetésében, amely a közvetlen, a valós környezetben történik.
A környezettel való ismerkedés is az óvodai élet egészében érvényesülő folyamat, amely a környezettel való kapcsolattartáson, a hétköznapi élet apró történésein keresztül valósul meg.
Ez a folyamat a befogadás idején kezdődik, amikor a gyermek ismerkedik óvodai környezetével, aminek kapcsán elfogadja, megszereti azt, otthonossá válik számára. Mindannyian a teremtett világ részei vagyunk, és a gyermeknek, nekünk kell megmutatnunk, óvodapedagógusoknak, hogy milyen a teremtett világunk. Feladatunk, hogy tapasztalataik során csodálkozzanak rá a teremtett világ szépségeire, összefüggéseire, arra, hogy amit Isten teremtett, az jó. Ebből kiindulva szeretnénk felébreszteni a felelősséget a természeti környezet iránt. A gyermeket ismertessük meg az őt közvetlenül körülvevő társadalmi környezettel, a családi és tárgyi kultúra értékeivel, az itt élő emberek helyi hagyományaival, népszokásaival. Alakítsuk ki a biztonságos tájékozódáshoz szükséges képességeket, készségeket. Teremtsük meg a természetszeretet alapjait, a környezet megbecsülését, rendben tartását, védelmét. A tevékenységeink tartalmaiban megjelenik az ismerkedés az óvoda épületével, közvetlen környezetével (gyülekezetünk épületei, parókiaudvar, templom, templomudvar) való megismerkedés, hogy otthonos biztonsággal mozogjanak benne a gyerekek. Séták, kirándulások (elsősorban az óvoda környékén, de néha távolabbra is). Élősarok gondozása, megfigyelése. Kerti munkák, madarakról való gondoskodás. A környezet megóvására irányuló tevékenységek végzése. (szelektív hulladékgyűjtéssel való ismerkedés, falevél összegyűjtése, kerti virágok öntözése, óvása). Élmények, megfigyelések a természetben (kezdve ezt az udvaron).
Az óvodánk nagyon szerencsés helyzetben van, hiszen olyan klímával rendelkezik, ami Magyarországon is egy páratlan, ugyanis közvetlenül a Balatoni panoráma nyílik az óvodából, a Péter és a Tamás hegy ölelésében a Koloska – völgy közvetlen közelében, így gyakran tudunk sétálni a közeli erdőkben, vadasparkban és a parton. Minden tevékenységünk, amit csak lehet, a szabadban végzünk, illetve közvetlen megtapasztalásokon keresztül adjuk át a növényekről, az állatok viselkedéséről az ismereteket, ez mind az erdőben zajlik nálunk, közvetlen környezetben. Az erdő közelsége hozta magával a lehetőséget, hogy „Madárbarát óvoda”is legyünk. Az idén büszkeséggel vehettem át a Mezőgazdasági Múzeumban Agrárminisztérium jóvoltából a „Zöld Óvoda” címet, mely egy pályázat eredményeként született és ezt a tevékenységünket folytatjuk, hiszen célunk, hogy eljuthassunk az „Örökös Zöld Óvoda” címhez is.
Gratulálunk! Milyen programok fűzik át e tekintetben az óvodát?
Fontosnak tartjuk, hogy megismerjék a madarak viselkedését, tehát a Balaton-felvidékről egy ornitológus jár az óvodánkba rendszeresen, aki felkelti a gyermekek figyelmét a madarak védelmére, a madarak viselkedésére. Megmutatja a gyerekeknek, hogy milyen madarakat hogyan különböztetünk meg, mivel táplálkoznak, hogyan etetik a kicsinyeiket, kik a költöző madarak, miért fontosak egyáltalán a madarak. Szinte testközelből, játszva ismerhetik meg hogyan kell védeni a madarakat, gondoskodni róluk, óvni a környezetüket.
Emellett nagyon elkötelezettek vagyunk a karitatív tevékenységek iránt is, mely összefüggésbe hozható az állatvédelemmel. Évek óta a Balatonfüredi Ebmenhelynek szervezünk gyűjtéseket, amikor a gyerekek maguk hozzák be az oviba felajánlásaikat kutyusoknak, cicusoknak. Ki ételt hoz számukra, ki házikót, vagy egyéb eszközöket, melyekkel védeni lehet őket. Az állatokról való gondoskodást, a felelősségvállalást, ezekkel a gyűjtésekkel is mélyítjük a gyermekekben.
A tárgyi feltételeket intézményvezetőként úgy próbálom megteremteni, hogy a környezetvédelemhez kapcsolódjon és környezettudatosságra nevelje a gyerekeket. A mindennapjaink szoros része a szelektív hulladék gyűjtése, a komposztáló, illetve olyan egyéb eszközparkkal rendelkezünk, melyekkel a növény és állatvilágot figyelhetjük meg. Óvodánkba megtalálhatók a nagyítók, távcsövek, bogárnézegetők, periszkópok, mikroszkópunk, minden olyan eszközt beszerzünk, mely a kirándulás, a tapasztalatszerzés eszköze lehet, hogy ez az élmény minél teljesebb lehessen a gyermekek számára.
Itt a tavasz, milyen programok elé néznek a gyerekek?
Tavasszal megfigyelhetik az ébredő természetet, azt, hogy melegszik az idő és, hogy egyre többet tölthetünk a szabadban. A közös rendezvények száma is növekszik, amelyen szívesen vesznek részt családtagjaikkal együtt, gyermekeink. A Nők A Balatonért Egyesület (NABE), amelynek tagja vagyok, szervezünk játékos programokat a Tagore sétányon, melyet a Víz világnapja projekt keretében valósul meg. Interaktív balatoni játékok és még sok más szórakoztató feladatok várják a családokat. Víztakarékossági tanácsokat kaphatnak és ismerkedhetnek a vízlábnyommal is. Ez a program a hagyományoknak megfelelően a Balaton megkoszorúzásával záródik, amely a balatoni szezon kezdetét is jelenti.
A gyülekezettel és az Arácsért Alapítvánnyal közösen, a Koloska völgyben családi napot szervezünk, amelyen főzés, népi játszótér, lovaglás, és az óvodapedagógusaink közreműködésével kézműves játszóház, arcfestés, népi játékok, fűzéssel színesítjük ezt a programot.
Gyermeknapon pedig, a Csillagkert óvodásai ellátogatnak a Balatonfüredi Yacht Klubba (BYC), ahol megismerkedhetnek a vitorlázás rejtelmeivel tanuló-hajókon, közvetlen megtapasztalhatják a kikötőben a hajóindulást és érkezést és az erre a vízi járművekre a jegyvásárlást is. Óriási élmény számukra ezek a programok.
Ez így nagyon csodálatosan hangzik. Gratulálunk! Mit javasol egy olyan óvodának, aki nincs ilyen szerencsés helyzetben, mint az Önök intézménye helyrajzi szempontból, mert például a panel rengeteg közepére épült? Tudna számukra tanácsot adni?
Óvodánk nyitott szellemiségre törekszik, ehhez hozzátartozik az is, hogy minél gazdagabb kapcsolatrendszer kiépítésére törekszünk. Egyházunk többi református óvodája – különös tekintettel a környék óvodáira. Évek óta szervezhettem a Református Óvodák Kárpát-medencei Szakmai találkozóit, ahol megismerkedhettek a résztvevők egymás jó gyakorlatával, valamint olyan előadásokat hallgathattak elismert és neves előadóktól, akiktől tanulhattak és bővíthették szakmai ismereteiket e téren is. A Dunántúlon, Veszprém megyében „ Zöld Óvodák”munkaközössége működik, melynek tevékeny tagjai vagyunk. Mi intézményvezetők, kölcsönösen segítjük egymást, ezen a téren Balatonfüreden is, az óvodahálózaton belül.
Óvodánk testvérintézményt választott, amikor átvettem az intézmény vezetését, ez az óvoda a határon túl Erdélyben, Marosvásárhely közelében, Kisgörgényen található. Ezt a kis óvodát sikerült megajándékozni többek között egy laptoppal is, amelyen keresztül ezekben a nehéz időkben is online is tudjuk tartani a kapcsolatot. Sajnos, a pandémia megnehezíti a személyes kapcsolattartást, de bízunk abban, hogy egy olyan szakmai együttműködés alakulhat ki az elkövetkezendőkben, amely később gyümölcsöző lehet. Célunk az, hogy megismerhetjük egymás jó gyakorlatát, szakmai anyagaikkal támogathatjuk a mindennapi pedagógiai gyakorlatot.
Nagyon szép! További sok sikert kívánunk!