A Magnus Aircraft Vezérigazgatóját, Boros Lászlót kérdeztük a Planet Budapest 2021 Fenntarthatósági Expó és Világtalálkozón.
–Már megbocsásson! Ez itt a Fenntarthatósági Expó és világtalálkozó, nem tévedek?- Ön pedig egy repülőgépet népszerűsít, melyről egy átlagember úgy gondolkodik a világ legszennyezőbb földi pokla. Nem dobálták még meg ka… bocsi, kővel???
(Mosoly) De igen így gondolják és a légszennyezést okozó repülőgépek miatt jól is gondolják. És igen, ez itt valóban a Planet Budapest 2021 Fenntarthatósági Expó és Világtalálkozó, pontosan ezért van itt a helyünk, és büszkén avatjuk be fejlesztésünkbe az érdeklődőket. Sőt, ki is próbálhatják standunkon milyen a pilóta fülkéből irányítani egy kisrepülőgépet, tesztelve ezzel érzékszerveiket is.
–Rendben kezdjük elölről. Mi/ki a Magnus Aircraft Zrt.? Mit kell tudni a kipróbálható repülőről?
Repülőgépet fejlesztünk 2014 óta. Kezdetekben pár fővel indítottuk a fejlesztési feladatokat, alig hét évvel később ott tartunk, hogy 80 kollégával közösen dolgozunk a Pécs melletti repülőtér szomszédságában található 8000 négyzetméteres bázisunkon, továbbá a világ minden földrészén van leányvállalatunk a repülőgépünk kereskedelmi és a szerelési tevékenységére.
–Mit fejlesztenek egészen pontosan?
Jelenleg a legfőbb saját fejlesztésünk a Fusion, amelynek a szimulátorát itt láthatják a látogatók. Sőt, ki is próbálhatják a kollégák segítségével.
–Mire jó ez a repülőgép?
Természetesen több típusa és változata van, a felhasználási területtől függően. Ugyanakkor itt nem állunk meg, sok fejlesztési tervünk, elképzelésünk van további projektekre. Plusz a kompozit üzemünk megnyitásával más iparágakba is belekóstoltunk. Így jelen vagyunk a vízi sporteszközök gyártásának piacán, illetve újabb termékkel hamarosan megjelenünk az élményhajózás piacán is.
–Mitől különleges ez a gép?
A Fusion egy 100 százalékban kompozitból, szén karbonszövetből készült, alsó szárnyas, szimmetrikus szárnyú repülőgép. Két személyes, egymás mellett elhelyezett ülésekkel. A szárnyprofilból adódóan egy rendkívül mozgékony, dinamikus repülőgép, ami azért érdekes, mert ebben a kategóriában el tudja végezni az alapvető műrepülő figurákat, így a vészhelyzeti képzése alkalmas. A nagy versenygépekkel szemben fenntarthatóbb és gazdaságosabb az üzemeltetése.
–Oké, de mitől környezetbarát, fenntartható, vagy mitől nem dobják ki innen a repülőt? Hiszen még mindig repülőről beszélünk.
Igen, ezt jó itt tisztázni. A két dolgot ketté kell választanunk;
Egyfelől évek óta gondolkodtunk rajta, hogy a gyártásunkat hogyan tudjuk fenntarthatóbbá tenni, hiszen a kompozit technológia nem éppen a legkörnyezetbarátabb dolog a világon, ezért változtattunk a festés és hőkezelési technológiánkon, így kevesebb hőt, ezzel együtt kevesebb gázt használunk. Ettől kevesebb a káros anyag kibocsátásunk a gyártás folyamán. A kompozit anyag hulladék hasznosításával is elkezdtünk foglalkozni, hogy ne csak veszélyes hulladékként kezeljük, hanem kerestük a lehetőséget, hogy hogyan lehet azt – például útalapban – felhasználni. Persze nagyon sokat kell még tennünk, de gondolkodunk, elindultunk az úton, dolgozunk rajta.
A másik maga a termék, a Fusion. Felveszi a versenyt az autóiparral szemben, ugyanis kerozin helyett sima 95-ös autóbenzinnel üzemeltethető a repülőgép, így rendkívül alacsony a fogyasztása és ezáltal a károsanyag-kibocsátása. Repült óránként ez kb. 18 literes fogyasztást jelent (függően a légköri vagy időjárási viszonyoktól, 100 csomós átlagsebességnél), ami “autó-nyelvre” átszámolva kb. 9 literes fogyasztást jelent 100 km-en. Nem kell tovább mondanom a légtér és az épített út közti különbséget, hogy amit úton megtesz egy jármű az mennyivel hosszabb utat tesz meg, mennyivel több üzemanyagot használ fel és mennyi a károsanyag-kibocsátása. Így tudunk alternatívája lenni a közúti közlekedésnek.
A repülőgépünk felhasználhatóságában is versenyképesek tudunk lenni. Megalkottuk a Sentinel-t, egy kamerarendszerrel felszerelt repülőgépet, ami többek között határvédelemre, nemzeti parkoknak a vadállomány megfigyelésére, erdőgazdaságok megfigyelésére alkalmas. Ki tudja váltani azokat a hatalmas, korszerűtlen, rengeteg költséget felemésztő eszközöket, a 40-50 dolláros óránkénti üzemeltetési költségével. Ezek a feladatok és eszközök mindig velünk lesznek, és ha csak ebben váltunk, vagy váltanak, már segítettünk valamit. Sőt, ahogyan változik a világ, meg inkább szükség lesz rájuk.
–Mi a különbség a Sentinel és egy drón képességei között?
A Sentinel professzionális kamerarendszerrel felszerelt, gazdaságosan üzemeltethető, 5 órás repülési idővel rendelkező, jó manőverezhető repülőgép, amely 100km hatótávú közvetlen adatkapcsolattal rendelkezik a földi központtal, ezáltal támogatva akár a földi egységeket.
–Ha valaki a próba után beleszerelmesedik a repülőgépbe, a vezetésbe és pilótája szeretne lenni egy ilyen gépnek, mi a módja? Hogyan lehet pilóta valaki? Milyen igazolvány, jogosítvány szükséges hozzá? Bárki vezetheti?
Ahogy autóvezetéshez van autósiskola, repülőre is van repülős iskola. A Fusion teljesen alkalmas az alapképzés elvégzésére, és az UL (ultralight) vagy PPL (private pilot license) birtokában bárki vezetheti. Ha valaki mindig is kacérkodott a gondolattal, de hiányzott egy úgynevezett löket azt javasoljuk, látogasson meg minket, próbálja ki a repülőgépünket. A Planet Expo-ra elhoztuk az akkreditált Fusion szimulátorunkat, aki meglátogat minket, első kézből tapasztalhatja meg a Fusion élményt.
–Egyáltalán mibe kerül egy ilyen gép és hol találja meg a vásárlás/ rendelés lehetőségét?
Az alapfelszereltségű Fusion repülőgép ára kb. €120.000. A weboldalunkon található konfigurátoron keresztül ennél egzaktabb árat is tudunk adni az ügyfél által választott felszereltséggel és kiegészítőkkel. Ez a transzparens árképzés a piacon egyedülálló és semmilyen kötelezettséggel nem jár. Ha valakit csak érdekel vagy akár konkrét elképzelései vannak, bátran keresse fel online konfigurátorunkat!
–Milyen korosztálynak ajánlja?
Ebből a szempontból is hasonló, mint az autóvezetés. Bárki számára ajánljuk, aki utazni, szórakozni vagy akár dolgozni akar. Aki betöltötte a 18. életévét vezethet repülőt és az egészségügyi vizsgálatnál sem kell „TopGun” kategóriára számítani.
–Hogyan lehet csatlakozni esetleg a gyártáshoz, ha valaki ezután repülőt szeretne gyártani? Vagy önökkel fejleszteni? Van-e erre lehetőség?
Az aktuális nyitott pozíciókról Facebook oldalunkon lehet érdeklődni, de örömmel fogadunk jelentkezéseket a hr@magus-aircraft.com e-mail címre is. Innovatív, dinamikusan fejlődő magyar vállalatként természetesen nyitottak vagyunk az előremutató, fenntarthatóságot elősegítő komoly ötletekre… hiszen a magyar szürkeállomány már többször bizonyította világszinten is, hogy érdemes rá odafigyelni.
-Köszönjük!
A nem az Expón készült képeket Torbik Tibortól, a Magnus Aircraft Zrt. kommunikációs szakértőjétől kaptuk.