A HUMDA Zrt. Zöld Busz Program Mintaprojektjében új, elektromos meghajtású busz tesztelésére nyílik lehetőség a Mátrai Erőmű és térségében. A BYD K7U midi elektromos buszt a munkaerő szállításban használják első körben szeptember 30-ig, majd második ütemben az év végéig újabb egy hónapig. A gyártó adatai szerint a jármű maximum 200 kilométeres távolság megtételére képes a 175 kWh kapacitású akkumulátorával és egyszerre 58 fő befogadására alkalmas, közülük 22+1 fő tud helyet foglalni.
Heves megye 13 településéről szállítja a busz az embereket a munkahelyükre. Ebben a demonstrációs mintaprojektben az egymástól kis távolságra lévő települések közötti elektromos autóbuszos személyszállítást teszteli a HUMDA Zrt. Az eddigi, településeken belül megszervezett mintaprojektektől eltérően most a helyközi közlekedés során lehet tesztelni a hajtáslánc hatékony üzemeltetését.
Az MVM Mátra Energia Zrt. 120 kW teljesítményű Titan High Power Charger típusú töltője maximális teljesítményleadás mellett bő egy óra alatt képes feltölteni a BYD busz legfeljebb 175 kWh-s akkumulátorát. A MVM Mátra Energia Zrt. célja a projekttel, hogy tapasztalatokat szerezzen az elektromos midi buszok működéséről, alkalmazhatóságáról, valamint szemléletformáló tevékenységükkel összefüggésben a környezettudatos közlekedési módok fontosságára is fel akarják hívni a figyelmet.
A Mátrai Erőmű fenntartható és igazságos átmenetét támogatja a Technológiai és Ipari Minisztérium és az Európai Unió együttműködésében a LIFE-IP North-HU-Trans projekt, amely az erőmű karbonfüggetlenségét segíti és a bányaterületek rekultivációjára, energiahatékonysági és a munkaerő átképzési megoldásaira koncentrál. Emellett a projekt a regionális zöld közlekedési megoldások népszerűsítésére is kiterjed, ennek megvalósításához a HUMDA Magyar Autó-Motorsport és Zöld Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. által koordinált Zöld Busz Program Demonstrációs Mintaprojektje is nagymértékben hozzájárul.
A BYD 2017 áprilisában nyitott gyárat Komáromban, ahol kizárólag elektromos autóbuszokat gyártanak, szerelnek össze és tesztelnek, míg – a humanerőforrást is beleértve – a hazai hozzáadott érték megközelítőleg 40-45 százalék.
A programot a HUMDA-n belül kezelő Zöld Mobilitási Igazgatóságára nemrég új vezető érkezett. Szeptembertől dr. Pap Sándor zöld mobilitási igazgató irányítja a szervezeti egységet.