Egy fiatal számára Magyarországon és Romániában is fontos a sikeres életpálya. A budapesti OK Oktatási Központban került megrendezésre 2016. december 8-án a magyarországi OTP Fáy András Alapítvány és a romániai Oktatáshoz Való Jog Alapítvány közös, „Karrier Program – Határokon túl” című Erasmus+ projektjének harmadik bemutató rendezvénye.

A 2015. szeptember 1. és 2017. augusztus 31. között zajló projekt keretében az OTP Fáy András Alapítvány szakemberei által kifejlesztésre került az ún. OK Karrier Program, mely a mai általános és középiskolás fiatalok munkaerő-piaci lehetőségeinek növelésére nyújt középtávú megoldást. Az OK módszerre épülő innovatív, interaktív és inspiráló tananyag nemcsak a magyarországi, hanem romániai gyerekek és fiatalok számára is elérhető, miután az ő szükségleteiket és igényeiket figyelembe véve 2016 első félévében adaptálták azt az Oktatáshoz Való Jog Alapítvány trénerei.

Mintegy 100 magyar és romániai meghívott vett részt az OK Központban szervezett eseményen, köztük általános és középiskolai tanárok, diákok, szülők, gyermekekkel foglalkozó civil szervezetek illetve szakmai egyesületek képviselői, újságírók. A délután során – többek között – mind a két alapítvány szakembereinek, mind a tréningen résztvevő magyarországi és romániai diákoknak a véleményét és beszámolóját is megismerhették.

Dr. Sarkady-Kiss Lilla, az Erasmus+ projekt vezetője szerint a program fontos eredményekkel szolgált a fiatalokat érintő munkanélküliség témájában. A projektben résztvevő fiatalok között is tapasztalható volt az önbizalom hiánya és a kockázatos döntések elől való menekülés. Ráadásul a romániai és magyarországi fiatal generációk problémái és helyzete között is eltérések tapasztalhatók A cél, hogy a 13-15 éves és a középiskolás generációkat hozzásegítsék a képzések által a munkavállalási lehetőségeik javításához.

Vannak különbségek a két ország fiataljai között. Az eltérő helyzet és prioritások alapján adaptálták az OK Központban alkalmazott projekt elemeit, megtartva a fő célokat: a képességek és célok beazonosítására helyezve a hangsúlyt. Megmaradt a szórakoztatva tanítás – tanítva szórakoztatás alap koncepciója. A kétféle korosztály számára kétféle képzési formát hoztak létre a 13-15 éveseknek a Karrier suli, a 16-19 éveseknek pedig a Karrieriskola biztosítja a képzési kereteket.

16-16 magyar és 8-8 romániai csoportban folynak a tréningek jelenleg is. A programot és az eddigi eredményeket a maihoz hasonló rendezvényeken mutatjuk be és rövidesen angol nyelvre is átültetik a tréningek anyagát.

Dr. Fábri György az ELTE kutatója a felsőoktatási intézmények rangsoráról tartott izgalmas előadást. Vajon, milyen szempontok alapján választanak a fiatalok felsőoktatási intézményt a továbbtanuláskor és segítenek-e a médiában megjelenő rangsorok ebben? Kiderült, hogy a társadalom kétharmada szerint nem túl fontos a diploma a karrierhez, de nagyon szükséges az elhelyezkedéshez. Bár a gazdasági adatok ennek ellentmondani látszanak. „Viszont a diplomások társadalmi tekintélye megmaradt, még ha ez az anyagi sikeresség területén nem is látszik. A diploma mindenképpen növeli a presztizst” – emelte ki  Dr.Fábri György.

Az felsőoktatási intézmények rangsorolása a felsőoktatás demokratizálódása, a hallgatói létszám növekedése és az intézmények számának növekedés miatt került előtérbe. „12 ezer egyetem van a világon és közel 5 millió diák tanul külföldön” – mondta kutató. Nekik ezek a listák informálódási lehetőséget jelentenek. Ugyanakkor arra is figyelmeztetett, hogy nem szabad a világ vezető egyetemeit, mondjuk egy hazai felsőoktatási intézményhez hasonlítani, hiszen annyira mások a lehetőségeik. A Harward Egyetem évente 3 milliárd dollárral gazdálkodik, az egész magyar felsőoktatás költségvetése 250 milliárd forint. Nálunk csak a regionális összehasonlításnak van létjogosultsága, igaz, ebben sem állunk túl jó helyen, ráadásul a hazai felsőoktatásban is érvényesül Budapest dominanciája.

Tompa Tamás mentor a negyedik ipari forradalom által befolyásolt munka világának egyik elengedhetetlen tudáseleméről, a számítógépes programozásról mesélt az érdeklődőknek a „Kódolás – Piacképes tudás a XXI. században” című izgalmas előadásában. Ezt különösen az tette izgalmas kérdéskörré, hogy ma Magyarországon 20 ezer informatikus hiányzik a munkaerőpiacról.

A rendezvény a közelgő ünnepekre való tekintettel, karácsonyi hangulatot idéző Gasztro Klubbal zárult. A sikerét az is jelezte, hogy – mint eddig is – több részt vevő pedagógus már a helyszínen jelezte, a következő félévben több diákcsoportot is szívesen regisztrálnak a karrier tréningekre.