A brazíliai világbajnokság környezettudatos megoldásainak híre már jóval az első meccs előtt bejárta a világsajtót, a „Legzöldebb világbajnokság”-ot emlegető szalagcímek alatt hivatkoztak a cikkek a károsanyag-kibocsátásának korlátozásától kezdve az úgynevezett „green passport” telefonos alkalmazáson keresztül Giselle Bundchenig szinte mindenre és mindenkire. Most, hogy már csak két mérkőzés van hátra a világversenyből, felmerül a kérdés, hogy mi marad Rióban, ha elvonul a futball-parádés és lecseng a reklámkampány.

Vegyük sorra először azt, hogy mit ígértek és mivel készültek a környezettudatosság jegyében a szervezők! Izabella Teixeria, Brazília környezetvédelmi minisztere tavasszal, egy szójátékkal harangozta be a világbajnokság zöld kezdeményezését, amikor azt mondta: „We want to score green goals.”. Ez a kijelentés magyarul nagyjából az jeleni, hogy zöld célok megvalósítására törekszenek, de a focihoz kapcsolva érthető úgy is, hogy „Zöld gólokat szeretnénk rúgni!”.

A tervek részletezésénél beszámolt arról, hogy az előzetes számítások szerint a labdarúgó vébé fele annyi szénmonoxid-szennyezéssel sem fog járni, mint amennyivel a londoni olimpia járt. Továbbá egy, a kormány által indított program még ezt a kibocsátást is ellensúlyozza, mert ingyenes reklámfelületet oszt azoknak a vállalatoknak, amelyek vállalják, hogy csökkentik a szénkibocsátást a bajnokság idejére. Sőt, az ENSZ-szel együttműködve a 12 rendező városba látogató nagyszámú helyi és külföldi turistatömeg környezetbarát utaztatásáról is gondoskodnak.  Például a Giselle Bündchennel hirdetett „green passport” telefonos alkalmazással, amely környezetbarát útvonalakat ajánl fel miden egyes vendéglátó város felé. Ráadásul Teixeira szerint a mostani vébé az első olyan világrendezvény, amelynek minden stadionját környezettudatossági minősítést kapott.

brazil_2793321b

Mindez jól hangzik, de fontos tudni azt is, hogy mivel nagyjából a 2000-es sydneyi olimpia óta fontos elvárás a legnagyobb sporteseményekkel (elsősorban az olimpiákkal és a futball világbajnoksággal) szemben, hogy a fenntarthatóság és a környezettudatosság jegyében kerüljenek megrendezésre. Ez ugyanakkor a legtöbbször reklámkampány jellegű, nem feltétlenül valósítja meg azokat a célokat, amelyeket kitűzött, és szinte minden esetben csak a rendezvény idejére korlátozódik, vagyis nem hoz zöld változást a rendező város jövőjében.

brasil-favelas

A The Daily Climate átfogó elemzése szerint ez a helyzet a Riói vébé esetén is. Az amerikai médium szerint Rio de Janeiro ugyan a „Copa Verde”-t, a valaha volt  legzöldebb bajnokságot hirdette meg, ennek ellenére a „Zöld Kupa”a szociális igazságtalanságok gyújtópontjává vált. A hosszas cikk kiért arra, hogy amíg a FIFA ünnepli a 420 millió dollárét áradott vadonatúj, fenntartható megoldásokat alkalmazó Maracanã stadiont és az 500 millió dollárét környezetbaráttá alakított Riói csarnokot, addig megfeledkezik arról, hogy Rio de Janeiro nyomornegyedeinek lakosait kilakoltatták és arról is, hogy a Sao Paoloban arénájának közvetlen közelében több ezer lakásfoglaló  tüntet, mivel az egész városban nincs elég megfizethető lakás. Az elemzés arra a következtetésre jut, bár jó ötletnek tűnik a környezetszennyezés ügyére ilyen világméretű eseményeken felhívni a figyelmet, de a módszerek ehhez még nem adottak, hiszen a rendező országok és városok számára ez valójában csak másodlagos cél. Így pedig nem csak a brazil válogatott bajnoki címe, hanem a hangzatos környezetvédelmi intézkedések is beteljesítetlen elvárások maradtak.