Nyilván eszébe jutott a 8 óra munka, 8 óra pihenés, 8 óra szórakozás című hatalmas sláger, magam sem bírom ki éneklés nélkül. A Hellovelo vezérigazgatója, Hényel Ágoston is mosolygott, mikor a kerékpárjairól kérdeztem borzalmas hangon énekelve az említett dalt a Planet 2021 Budapest Expo és Világkiállítás standjánál.

– Mi az a Hellovelo?

A Hellovelo Zrt. egy elektromos kerékpár flottaszolgáltató. 2020-ban alakultunk: a személygépjármű flottakezelés mintájára elektromos kerékpárokat adunk tartósan bérbe cégeknek. A Hellovelo ötletét az elektromos kerékpárok iránti lelkesedésem és több éves tapasztalatom adta: azt a célt tűztük ki, hogy a nagyvárosokban rövidtávon autózó munkavállalókat átültessük kerékpárokra, ezáltal fenntarthatóbbá téve a nagyvárosi közlekedést és a városi életet, miközben javul a fizikai állóképességük és az egészségük. Ugyanis ez a rövidtávú autóhasználat a legkörnyezetszennyezőbb és a jelentős légszennyezettség mellett erős zajterheléssel is jár. A dugókban eltöltött stresszes perceket pedig aktív sportolásra tudják cserélni az ingázók.

-Mi a szolgáltatás maga?

A szolgáltatásunk mindig helyszíni igényfelméréssel kezdődik, mert az a célunk, hogy ár-érték arányban az adott vállalat számra legideálisabb flottát megtaláljuk. Szerződéskötés esetén teljes körű szolgáltatást tudunk nyújtani a kiválasztott flotta kerékpárok leszállításától, üzembe helyezésen át, a biztosítástól a lopáskár intézéséig, a rendszeres és helyi szervizeken át a cserekerékpár biztosításáig.

2022 január 1-től egy új adórendeletnek köszönhetően a munkáltatók adómentes juttatásként tudnak maximum 300 Watt teljesítményig elektromos kerékpárt biztosítani a dolgozóknak.  Fontos megjegyezni, hogy a rendelet alapján nem csupán a munkavállaló veheti igénybe a szolgáltatást, hanem kiterjed a lehetőség a munkavállaló közvetlen családtagjaira is.

– Hol és hogyan érhető el ez a szolgáltatás?

Országos lefedettséggel rendelkezünk, vagyis nem probléma Pest megyén kívül szolgáltatunk. Az első mérföldkő a cég életében az MVM-mel való szerződéskötés volt, ahol augusztus 10-én átadtunk 50 db kerékpárt az MVM munkavállalóinak Budapesten és Szegeden

-Mi a cél?

Természetesen az, hogy minél több embert megszólítsunk, felhívjuk a figyelmet a környezetvédelemre és hozzájáruljunk az egészséges életmódhoz elektromos kerékpárjaink segítségével. Ugyanis az elektromos kerékpárokkal ki tudják használni a munkába járás időtartamát sportolásra, ugyanakkor az elektromos rásegítés miatt izzadás nélkül is meg tudnak érkezni a munkahelyre, akár ellenszélben és emelkedőkön haladva. Hétvégente pedig egy kikapcsolódási lehetőség is, hiszen sok ember választja túrázáshoz is a kerékpárjainkat. Szeretnénk, ha minél több vállalat biztosítana a céges autó mellett vagy helyett kerékpárokat a kollégái számára akár Cafeteria elemként, akár béren kívüli juttatásként.

-Mik az eddigi tapasztalatok? Milyen a visszajelzés?

Az Magyar Villamos Művek Zrt. (MVM) -nél kihelyezett kerékpárok pillanatnyilag (decemberben!) is használatban vannak. November 10.-ig, -közel 3 hónap alatt- több, mint 18 ezer km-t futottak a kerékpárok. Mostanra a 20 ezret is átléptük. Sok kerékpár átlépte az ezer km-t és az sem ritka, ahol 1800 km van az eszközben.

-Milyen kerékpárokról beszélünk?

Elektromos kerékpárokon belül City, Trekking, Mountain bike típusok, illetve elektromos Cargo teherkerékpárok egyaránt vannak a portfóliónkban, hiszen így szélesebb körben tudják a felhasználók és a cégek is igénybe venni ezt a szolgáltatást.

Az elektromos kerékpárok legnagyobb előnye abból fakad, hogy hosszabb távot is gyorsabban tudok megtenni, illetve a szintkülönbségek sem jelentenek gondot. Ezáltal azoknak, akik adott esetben nem mertek hagyományos kerékpárra ülni súlyfölösleg, vagy akár gyengébb állóképesség miatt, az elektromos kerékpár abszolút jól tud működni. Nem utolsó sorban mozog az ember a kerékpáron még rásegítésnél is, de ez akár teljesen ki is kapcsolható, így komoly sportértékkel bír.

-Vannak köztük különbségek? Méret, teljesítmény, stb? 

Az elektromos kerékpároknál három kategóriát különböztetünk meg, a Pedelec, S-Pedelec, és az E-bike. A Pedelec és S-Pedelec típusú kerékpároknál az elektromos rásegítés csak tekerés esetén kapcsol be, míg az E-bike már elektromos meghajtású, azaz tekerés nélkül is lehet vele haladni. Az első típusnál, azaz a Pedelecnél az elektromos rásegítés 25km/óráig segít rá a saját tempóra és a motor maximális teljesítménye 300 Watt. Az S-Pedelecnél már 45km/óráig segít rá a motor, emiatt ez már segédmotor kerékpárnak minősül az E-bike kerékpárokkal együtt.  

-Önök melyikkel operálnak?

Mi szigorúan a Pedelec kategóriát támogatjuk, hiszen a jogszabály szerint ez felel meg az adómentesen adható elektromos kerékpár kategóriájának.

-Létezik már statisztika a korra, nemre tekintve?

A teszt projektnél néztük a korosztályt, de nemre nem készült adat. A korra irányuló statisztika azt mutatja egyelőre, hogy 35-50 év közöttiek választják ezt a lehetőséget. Pár közeli ismerősünktől érkezett olyan adat, hogy idősebb hölgyek is örömmel használják a járműveinket.

-Hogyan kell az elektromos kerékpárokat tölteni? Ki és hol és mikor tölti?

Az elektromos kerékpárokat nem elektromos autóként kell elképzelni, hanem mintha egy laptopot töltenék: a kerékpár akkumulátorába kell bedugni a töltő egyik felét, a másikat a 220V-os csatlakozóba. Nem bonyolult, illetve az akkumulátor le is vehető a vázról egy mozdulattal, így nyugodtan lehet az irodában az íróasztal mellett, vagy akár az otthonunkban is tölteni. Tehát nincs olyan korlát, hogy csak és kizárólag a kerékpárral együtt lehet tölteni az akkumulátort.

-Hol találkozhatnak megrendelők, vásárlók, igénylők ezzel a lehetőséggel?

Igény esetén szervezünk Road-Show-kat, de részt veszünk kiállításokon is, például, mint a Planet 2021, Budapest Expó és Világkiállítás is. Ezeken a találkozókon bemutatjuk az eszközöket, kipróbálási lehetőséget biztosítunk.

-Budapesten vagy vidéken nagyobb az érdeklődés a lehetőség iránt?

Egyelőre verseny van. Döbbenet, de jelenleg van olyan felhasználónk, aki Szentendréről a mi kerékpárunkkal jár be dolgozni, mert ez a 18 km-es táv így kiszámíthatóvá vált számára.  Kb. 32-34 perc között ér be, attól függően, hogy az egyik közlekedési lámpát elkapja vagy sem. Ez autóval 25 és 70 perc között is mozoghat, de akkor még ott a parkolás, amit meg kell oldania. Ráadásul nemcsak felfrissül a mozgástól, de a környezetvédelemért is aktívan tesz.

-Hol készülnek a kerékpárok?

Több beszállítótól is vásárolunk elektromos kerékpárt, de számunkra alapvető kikötés, hogy kizárólag olyan közép- és felső kategóriás kerékpárokkal foglalkozunk, amik Bosch motorral működnek. Ezek a motorok egyébként Magyarországon a miskolci Bosch gyárban készülnek, a kerékpárok egy része pedig a Szolnok melletti tószegi kerékpárgyárban, ahol sok világmárkát gyártanak.

-Hogyan javítják, vagy szerelik? Mi történik, ha ellopják?

A kerékpárokat félévente szoftveresen frissítjük és egy szokásos rutin ellenőrzésen esnek át. Ugyanis az elektromos rásegítés miatt a forgó-kopó alkatrészek nagyobb megterhelésnek vannak kitéve, mint egy hagyományos kerékpárnál, így ezeket ellenőrizni kell. Meghibásodás esetén helyszíni szervizt biztosítunk, de ha a probléma nem orvosolható a helyszínen, akkor cserekerékpárt tudunk adni a javítás idejére.

A kerékpárokat lopáskár elleni biztosítással adjuk át, illetve GPS-szel vannak felszerelve. Lopás esetén intézzük a biztosítóval a szükséges teendőket.

-Mi az elektromos kerékpárok sajátossága?

A legfőbb előnye egy hagyományos kerékpárhoz képest, hogy izzadás mentesen is meg lehet vele érkezni.

25 km/órás sebességnél már van egy menetszél, így ha irodai környezetnek megfelelően felöltözöm, akkor 25 km/óránál nincs esélyem megizzadni. A menetszélben már van egy hűsítő érzetem. Viszont télen, ha nagyon felöltözöm, nem melegszem ki, hiszen nem kell akkora erővel tekernem, mint a hagyományos kerékpárokat. Ez sok használónál olyan szempont, amely miatt az elektromos kerékpárok mellett voksolnak.

Nem jelent akadályt az emelkedő és az ellenszél sem, csak elindulok, és jól érzem magam, az agyam kikapcsol kicsit, nem szennyezem a környezetem és kiszámíthatóvá válik az utazási idő. Ez egy olyan közlekedési eszköz, melyen mozog a lábam, mintha sétálnék, nem statikusan állok, mint egy elektromos rolleren. Ez különösen jó sportolási lehetőség izületi bántalmakkal élők számára.

Fontos, hogy 100-120 km-t is meg tud tenni egy töltéssel pesti viszonylatban, de a budai hegyoldalban is biztonsággal bírja a 60-80 km-t.

-Vagyis, ha nem is 8 óra, de ez munka, pihenés és szórakozás is egyben, aki pedig nem hiszi, járjon utána és keresse fel a Hellovelo oldalát a www.hellovelo.energy oldalon! Köszönjük.