Elektromos autók, traktorok és daruk, valamint hőszivattyú és naperőmű is lesz Fényeslitkén

Elkezdődött a Fényeslitkén épülő intermodális vasúti terminál zöld energetikai rendszerének kialakítása, a 2022 első negyedévére üzembe álló East-West Gate (EWG) teljesen zöld energiával működik majd. A terminál ezzel nemcsak a vasúti teherfuvarozás fejlesztésével járul hozzá a fenntarthatósághoz, hanem saját működésével is védi a környezetet. Ennek részeként a terminál üzemeltetője átvette az elektromos járműflotta első autóit, megkezdődött a hőszivattyú-rendszer kivitelezése, a 85 hektáros területen 2 megawattos naperőmű és nagy teljesítményű akkumulátorok biztosítják az energiaellátást a jövőben. 

A magyar klímacélok megvalósításához elengedhetetlen a vasúti árufuvarozás szerepének növelése, csak így csökkenthető jelentős mértékben a logisztikai szektor károsanyag-kibocsátása. A vasút a leginkább környezetkímélő szállítási mód, szemben a kamionokkal, a hajókkal, valamint a repülőgépekkel. Uniós cél, hogy 2030-ra harminc, 2050-re pedig ötven százalékra növeljük a vasút arányát a 300 kilométer feletti árufuvarozásban. A már épülő, egymillió tonna névleges kapacitású East-West Gate terminál ehhez járul majd hozzá a jövő év elejétől. Egyrészt a széles és a normál nyomtáv találkozási pontján gyorsítja az áruk átrakását, ezáltal versenyképesebbé teszi az Ázsia és Európa közötti vasúti szállítást, másrészt a kamionszállítmányok vasútra rakásával csökkenti a közúti forgalmat.

Az East-West Gate ezen felül saját működésében is előtérbe helyezi a fenntarthatóságot. Elsősorban a saját, két megawattos naperőműve által termelt áramot használja majd, az energiatárolásra pedig egy hatmegawattos akkumulátorparkot alakítanak ki. A szükséges kiegészítő áram beszerzését zöld forrásból tervezik, erről már tárgyalnak szolgáltató cégekkel. Az épületek hűtését-fűtését nagy teljesítményű hőszivattyúk használatával biztosítják, ezek építése már megkezdődött.

Megérkeztek az e-flotta első autói

A vasúti szerelvényeket hibrid mozdonyokkal mozgatják majd, valamint teljesen elektromos daruk és termináltraktorok rakodják az árut a széles és a normál nyomtáv között, illetve a kamionokról a vasúti szerelvényekre. A terminál területén használt összes személyautó is zöld lesz. Az összesen 15-20 kocsiból és furgonból álló flotta első három példányát már használatba vette a beruházó az E.ON E-flotta szolgáltatása keretében. Ezeket az autókat elsősorban a terminálon belüli közlekedésre, valamint munkavállalók szállítására használják majd.

balra Tálosi János, vezérigazgató, East-West Intermodális Logisztikai Zrt.; jobbra Tóth András István, megoldásértékesítési igazgató, E.ON Energiamegoldások Kft.

A világon egyedülálló, hogy egy vasúti konténerterminál közel száz százalékban zöld energiát használjon, az egyik legfejlettebb duisburgi terminál is csak 2030-ra célozza meg, hogy 80 százalékban zöld energiával működjön.

Az East-West Gate elkötelezett a fenntartható fejlődés eléréséért, ezért alapfeladatán, a környezetbarát árufuvarozás szerepének növelésén felül saját működésében is törekszik a klíma védelmére. A terminál a zöld energiahasználattal évente több mint hatezer tonnával tudja mérsékelni a globális széndioxid-kibocsátást. Az E.ON e-flotta szolgáltatásának használatával a személyszállítás is teljesen zöld lesz a 21. század terminálján – mondta Tálosi János, a beruházó East-West Intermodális Logisztikai Zrt. vezérigazgatója.

„Az E.ON Hungária Csoport elkötelezett a fenntartható jövő megteremtése és biztosítása iránt, ezért előremutató, zöld megoldásokat kínál ügyfeleinek. Hiszünk benne, hogy a jövő közlekedése elektromos, e-flottára váltani környezettudatos és felelős döntés. Bízunk benne, hogy a Fényeslitkén teljes körűen zöld szemlélettel épülő terminál mások számára is inspirációt jelent majd, mert hiszünk abban, hogy közösen, partnerségben többre vagyunk képesek”– mondta Tóth András István, az E.ON Energiamegoldások Kft. Megoldásértékesítési igazgatója.

Jól halad az építkezés

Közben ütemterv szerint halad az építkezés a fényeslitkei terminálon. A vasúti kitérővágányokat (váltókat) már lefektették, épül a több mint 10 kilométer hosszúságú, 10 vágányos pályaszakasz felépítménye, a raktárcsarnokok, a kamionbeléptető-kapuk.

A létesítmény, amely 2021 év végére készül el, Európa legnagyobb és legmodernebb szárazföldi intermodális vasúti terminálja lesz. A terminál évente akár 1 millió darab 20 lábas konténert (TEU) is tud majd kezelni. Az ukrán-magyar határ közvetlen közelében található, a Margit-szigetnél nagyobb, 140 hektáros fejlesztési területen idén január óta zajlanak a munkálatok.

Az East-West Gate terminál jelentősége

Hazánkban hosszú idő óta szükség van egy modern intermodális terminál létesítésére, minthogy a keleti és nyugati határ termináljai már egyaránt elavultak. Az EWG terminál megépítésével Magyarország – összhangban a Magyar Kormány stratégiájával, amely hazánk vasúti logisztikai potenciáljának növelését tűzte ki célul – visszakerül a nemzetközi vasúti logisztika térképére, és lehetősége lesz az Ázsia és Európa közötti kontinentális teherforgalom meghatározó szereplőjévé válni. A fényeslitkei East-West Gate, amely átadását követően névleges kapacitását tekintve Európa legnagyobb szárazföldi intermodális terminálja lesz, a normál és a szélesnyomtávú vasútvonalak találkozásánál kínál egy alternatív útvonalat az Ázsiából Európába tartó konténerforgalomnak, valamint az Ázsiába irányuló nyugat-európai exportnak is. A létesítmény 2022 első negyedévében áll üzembe.

Videó a terminál jövőbeni működéséről: https://www.youtube.com/watch?v=aLep_q9DLeY

Így épül Európa legnagyobb vasúti terminálja Fényeslitkén: https://www.youtube.com/watch?v=yU9nAf33QtQ

Látványtervek: https://eastwestil.com/tervek/